جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۶
کد خبر: ۷۱۸۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴

جایزه جهانی تهران برای برترین‌های پژوهش

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به استقبال گسترده در بخش بین‌المللی ششمین دوره جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران)، گفت: بیش از 2000 اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده است.
به گزارش شهر، بابک نگاهد‌اری در نشست خبری ویژه ششمین دوره جشنواره جایزه جهانی تهران گفت: با توجه به شرایط شهرهای نوین امروز و پیچیدگی‌های این شهرها در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی و معماری، مدیریت این شهرها بدون اتکا به دانش و پژوهش غیرممکن شده است. به همین منظور مرکز مطالعات و شهرداری تهران جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران) را برگزار می کند.

وی افزود: سعی می‌کنیم با ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقاتی، مجامع بین‌المللی فعال در حوزه مدیریت شهری و سایر کلانشهرهای ایران بتوانیم هدایت علمی و فناورانه در مدیریت شهری را به دست بیاوریم.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه از دو دوره گذشته رویکرد بین‌المللی در دستور کار مرکز قرار گرفته است، افزود: حضور پژوهشگران بین‌المللی مورد توجه ویژه در جشنواره بوده است و در ششمین دوره پنج اثر از کشورهای آفریقایی، هفت اثر از کشورهای اروپایی و 9 اثر در کشورهای شرق آسیا به دبیرخانه ارسال شده است.

نگاهداری تاکید کرد: رویکرد بین‌المللی یکی از رویکردهای اساسی مرکز در جشنواره است. توجه به کلانشهرهای کشور و ایجاد ارتباط بین این کلانشهرها با تهران از دیگر رویکردهای جشنواره است. اگر مدعی مدیریت شهری دانش‌بنیان هستیم، باید این الگو به سایر کلانشهرهای کشور هم تسری پیدا کند.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: بر این اساس یکی از جوایز این دوره به کلانشهری در کشور که دارای بیشترین آثار پژوهشی در مدیریت شهری بوده است، اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ارتباط گسترده‌ای با مراکز علمی و تحقیقاتی برقرار شده است، ‌افزود: امروز توجه به مدیریت شهری از نگاه دانشگاه‌ها یکی دیگر از رویکردهای مرکز بوده است. بیش از 1831 اثر داخلی از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دریافت کرده‌ایم که نشان از تعامل مرکز مطالعات و شهرداری تهران با این مراکز دارد.

نگاهد‌اری با تاکید بر شعار جشنواره "شکوفایی شهری"، گفت: این جشنواره با هدف معرفی پژوهش‌های کاربردی و دستاوردهای علمی و تجارب برتر جهانی، ایجاد زمینه برای شناسایی، تبادل و ترویج روش‌های علمی مدیریت شهری و توانمندسازی مدیران و کارشناسان و تکریم پدیدآورندگان آثار برتر علمی، در ارتباط با مدیریت شهری برگزار می‌شود.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: توجه به حمل و نقل و ترافیک شهری، عمران شهری، حقوق شهر و شهروندان و برنامه‌ریزی شهری از اصلی‌ترین مولفه‌های محورهای ارائه شده در جشنواره بوده است.

وی افزود: توجه به هویت شهر و الگوی شهر اسلامی از اولویت‌های آینده جشنواره خواهد بود و امیدواریم کاربست پژوهش‌ها در مرکز مورد توجه قرار بگیرد و بتوانیم نمایشگاهی با عنوان فناوری‌های مدیریت شهری با کمک دیگر کلانشهرهای کشور برگزار کنیم.

نگاهداری با بیان اینکه در ششمین دوره جشنواره 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف برای همکاری در بخش داوری اعلام همکاری کرده‌اند، گفت: نزدیک به 190 نفر از این افراد در بخش داوری با جشنواره همکاری کردند.

رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خصوص 2000 اثر داخلی،‌ گفت: 1008 مقاله، 508 عنوان کتاب، 236 عنوان طرح پژوهشی و 79 پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و در بخش خارجی نیز از میان 101 اثر رسیده، 96 عنوان مقاله،‌ دو عنوان کتاب و دو عنوان طرح پژوهشی بوده است.

وی افزود: در بخش بین‌المللی آثاری از کشورهای استرالیا، مالزی، سوئد، هلند و پرتقال برگزیده شده است که جوایز آنها در روز جشنواره یعنی بیست و پنجم آذرماه به آنها داده خواهد شد.

به گزارش شهر، در بخش دیگری از این نشست خبری رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران در خصوص بهره برداری از برخی طرحها و کاربردی کردن آن گفت : متاسفانه کاربردی کردن پژوهش همیشه دارای مشکلات خاص خود بوده است و زیر ساخت ها در این زمینه با ضعف همراه است از همین رو تبدیل نتایج علمی به کاربردی و فن‌آوری به طور معنا داری نهادینه نشده است، اگرچه تمامی طرح ها در این مرکز طی 3 سال اخیر رویکرد کاربردی آن مشخص است.  

 در بخش دیگری از این نشست، سید موسی پورموسوی - رییس کمیته علمی ششمین دوره جشنواره جایزه جهانی تهران گفت: در این دوره 400 اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شده است که 100 اثر به مرحله ارزیابی نهایی راه یافته‌اند.

وی با اشاره به مطابقت نداشتن برخی آثار با محورهای جشنواره، گفت: بعضی آثار به این دلیل از مرحله ارزیابی جشنواره جا مانده‌اند.

رییس کمیته علمی ششمین دوره جشنواره جایزه جهانی تهران تاکید کرد: از داخل کشور هم بیش از 2000 اثر به دبیرخانه کمیته علمی رسیده است که 1831 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند. در حقیقت از میان آثار برتری که به دبیرخانه می‌رسد، برترین‌ها در این جشنواره انتخاب می‌شوند. امسال در بخش هنری نیز 100 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

پورموسوی ابراز امیدواری کرد که فرآیند داوری آثار در تثبیت جایزه جهانی تهران کمک کند و در سال‌های آینده این جایزه را در عرصه جهانی معرفی کند و شاهد این باشیم که روزی این جایزه یکی از جوایز معتبر جهانی باشد. 
به گفته پور موسی هدف از برگزاری این جشنواره تقدیر از پژوهش هایی است که پیش تر در دستگاههایی دیگر و یا با سرمایه خود اشخاص حقیقی انجام شده است.
نظر شما